Aksoy Araştırma’nın anketine göre, CHP yüzde 32.6 ile ilk sırada, AK Parti ise yüzde 30.5 ile ikinci sırada yer aldı. Her iki partinin de oy oranlarının yerel seçim sonuçlarına kıyasla düştüğü belirtildi.
Türkiye’nin önde gelen kamuoyu araştırma şirketlerinden Aksoy Araştırma, Eylül 2024’te gerçekleştirdiği son seçim anketinin sonuçlarını paylaştı. 81 ilde yapılan araştırmada, CHP’nin birinci parti konumunu sürdürdüğü görülürken, hem CHP hem de AK Parti’nin oy oranlarında düşüş yaşandığı dikkat çekti.
Aksoy Araştırma’nın “Türkiye Monitörü 2024 Yılı Eylül Araştırması” adlı çalışması, Türkiye genelinde bin 537 kişi ile gerçekleştirildi. Araştırma, yüzde 95 güven aralığı ve yüzde 2,5 hata payı ile yapıldı. Kararsız oyların dağıtılmasıyla birlikte CHP, yüzde 32.6 oy oranıyla ilk sırada yer aldı. CHP’yi yüzde 30.5 oy oranıyla AK Parti takip etti.
Milliyetçi Hareket Partisi (MHP), yüzde 9.9 oy oranıyla üçüncü sıraya yerleşirken, DEM Parti yüzde 8.3 oy oranıyla dördüncü sırada yer aldı.
Ankette en dikkat çeken sonuçlardan biri ise İYİ Parti’nin oy oranındaki erime oldu. Parti, sadece yüzde 4.7 oranında oy alarak, bir önceki seçimlerdeki performansına göre ciddi bir düşüş yaşadı.
DİĞER PARTİLERİN DURUMU
Ankette diğer partilerin oy oranları şu şekilde sıralandı:
- Yeniden Refah Partisi: Yüzde 4.3
- Diğer Partiler: Yüzde 4.1
- Zafer Partisi: Yüzde 3.5
- Türkiye İşçi Partisi (TİP): Yüzde 1.6
- Saadet Partisi: Yüzde 0.5
ARAŞTIRMANIN YÖNTEMSEL DEĞİŞİKLİĞİ: 81 İLDE ÖLÇÜM
Aksoy, bunun gerekçesini şu örnekle açıkladı:
Eğer ölçümler yalnızca 26 ilde yapılmış olsaydı, sonuçların CHP ve muhalefet lehine biraz daha fazla olabileceğini belirten Aksoy, 81 ilde yapılan bu ölçümün daha gerçekçi sonuçlar verdiğini ifade etti.
Aksoy Araştırma’nın sonuçlarına göre, Türkiye’nin makroekonomik durumunun seçmen davranışları üzerinde belirleyici bir etkisi olduğu vurgulandı. Enflasyon, kiralar ve reel gelirdeki değişimler, seçmenlerin tercihlerini etkileyen ana unsurlar arasında yer aldı. Aksoy’un verdiği örnek, yerel ekonomilerdeki farklılıkların seçmen tercihlerine yansıdığını ortaya koydu.
karar.com